Včera jsem pořádal takovou malou vzdělávací schůzku vůdců. Zmíním se o ní určitě podrobněji. Každopádně jedno z témat bylo hra, trochu o principech a prostoru pro kreativitu. Jako praktická část bylo vymýšlení hry. My jsme vymýšleli hru pro zpestření brigády. Po chvilce brainstormingu, který nikam nevedl mi Míňa připomněla hru, kterou jsem před půl rokem připravoval, aby se použila na zahájení roku. Vzhledem k tomu, že jsem tam nemohl být, tak jsem hru celou popsal tak, aby jí mohla uspořádat ona.
Byl jsem úplně překvapený, protože jsem na to zapomněl. Měla jí úplně připravenou včetně namalované mapy a rozstříhaných písmenek pro zprávu…
Říkal jsem si, že ji nabídnu světu… Budu rád, když mi odladíte případné nesrovnalosti, případně dáte zpětnou vazbu ke hratelnosti hry, protože my jsme jí odložili až na okamžik, kdy budou děti s rodiči, protože je chceme taktéž zapojit…

INTERNET

Cílem hry :
1. Naučit účastníky něco o počítačové síti (samozřejmě zjednodušeně)
2. Pořádně si zaběhat
3. Vtáhnout rodiče do děje

Reálie
Místo hry – areál střediska Dýmka
Čas pro hru – 60 minut (z toho akční část 20-30 minut)
Hráči – členové celého střediska Dýmka + rodiče = cca 40 lidí – 3 týmy po cca 15 lidech

Průběh realizace
1. Scénka – představení inženýrů max 1 min
2. Teorie přenosu dat max 10 min
3. Vysvětlení pravidel – zjednodušení max 15 min
4. HRA 20 – 30 min
5. Vyhlášení výsledků, krátké review 10 min

Legenda (teorie)
[úvodní vystoupení je alfou omegu úspěchu hry, proto je důležité, aby byl pan inženýr náležitě trhlý, oblečený v bílém plášti s velkými brýlemi, v ruce počítačovou myš, případně notebook]

Dobrý den, já jsem inženýr Novák kadidát věd a byl jsem pozván, abych Vám vysvětlil, jak funguje přenos dat po interentu…

Takže [zrychlí tempo]. Po metalických cestách se nečastěji používá kódování AMI, které je nesouměrné a které si snadno poradí se bílým šumem. Je použit Viterbiho algoritmus. [Zastaví, rozehlédne se a řekne :] Aha na Vás musím jinak.

[Ukáže obrázek na plakátu]

Internet funguje na základě přenosu dat mezi počítači. Všechny počítače jsou připojeny přes přístupovou síť k ústřednám. Ty nazýváme páteřní síť. Uskutečňují spojení jednotlivých počítačů.
Každý počítač v síti má svou ip adresu (někdy jen dočasně) tedy unikátní jméno. Díky ip adrese se tak mohou spolu spojovat konkrétní počítače.
Data, jak jistě znáte jsou složena z nul a jedniček – např. 10001110010101 – znamená to, jako kdybyste např. blikali hodně rychle baterkou. Jednotlivé kombinace pak počítač rozkóduje a získá originál poslané zprávy.
Aby nedocházelo k chybám přenosu – přenáší se jedničky a nuly po určitých balíčcích – tzv. paketech. Každý paket obsahuje informace o tom pro koho je, kolikátý je v pořadí (aby se mohli v cílovém místě seřadit) a také obsahuje data, které má přenést.

Občas se stane, že dojde po cestě k chybnému přenosu. Buď se přenášený paket ztratí, nebo dojde k deformaci jeho dat šumem (náhodnou chybou). Pak přichází na řadu opravný protokol FEC (forvard error correction), který dokáže chybu odstranit a zpráva tak nebude poškozena, i když jí chybí nějaké části…
S uvedeným velmi zjednodušeným příkladem přenosu dat se setkáte velmi často – funguje tak Vám známé ISDN, ADSL, a mnoho jiných protokolů (neboli způsobů přenosu dat)…

Pravidla
Vaším úkolem je přenést největší počet paketů, aby mohl uživatel u cílového počítače rozluštit přenášenou zprávu. Vyzkoušíte si, jak to naše počítače mají náročné.

Zdrojová data se budou nacházet na serveru zde (ukážeš na mapu – viz níže, to je mapka našeho areálu, takže vy si musíte udělat svojí, ideální, když je hodně členitý terén, my máme hodně kůlen a tak…). Budou tam ležet jednotlivé pakety. Každé družstvo přenáší pouze své pakety – poznáte podle IP adresy (nakresli jeden paket – viz níže).

Na mapě jsou vyznačeny jednotlivé uzle páteřní sítě, tedy kudy se lze v naší síti pohybovat (samozřejmě nemusí se dodržovat úplný přímočarý pohyb, je to hlavně běhací hra ;).
Vaším úkolem je sebrat Váš právě jeden paket, ne víc a vydat se po uzlech (ústřednách) na cestu. Po překročení antivirové ochrany (čárkovaná), na vás může zaútočit vir, který reprezentuje viry, náhodné chyby a šum. Když se vás vir dotkne, ztrácíte přenášený paket a musíte se pokusit přenést další. Po cestě lze najít ještě jedno místo – centrum AVG, kde se lze také před viry schovat.

Díky protokolu FEC můžete zprávu rozluštit i bez toho, abyste měli všechna písmenka. Vyhrává ten, kdo ji bude mít bezchybně první…Získá titul nejrychlejšího protokolu ADSL, druhý v pořadí ISDN a nejhorší bude PCM 1.řádu ;)

Je jasné, že je potřeba účastníky rozdělit do skupin a přiřadit IP adresu cílového počítače. Také by bylo rozumné dát prostor pro dotazy a shrnout ty nejdůežitější pravidla.

Pravidla, která účastníkům neřekneme :
Vir tu a tam přenese vybrané pakety od hráčů a odnese je zpět do serveru.
Viry budou dva, ale nebudou nesmyslně blokovat cestu kolem klubovny. Nechť je jedna z nich střídavě pořád zablokovaná a druhý vir ať běhá po areále. Chce to sledovat hru, aby byla zajímavá, díky virům, ale hratelná, tedy, že viry budeme trochu krotit, aby se to dalo dohrát…

Zpráva bude mít přibližně 400-450 písmenek (záleží na velikosti týmů).

HRA
Hlídat, jestli se zapojují všichni. Jestli nepodvádí. Motivovat, ať přenáší.
A myslet na bezpečnost – tedy areál, tam kde se bude hodně běhat poklidit (např. upravit za spodní kůlnou výlez na hřiště atd.

REVIEW
Všechny shromáždit v táborovém kruhu.
Vyhlásit výsledky a doplnit pár otázkami :
Jak se jim hrálo?
Spolupracovala nějak skupina? Domlouvali jste se? Nějaká taktika?
Co myslíte, mají to počítače lehké?
Pak můžeš doplnit pár dotazů na konkrétní vzniklé situace (úspěchy, konflikty).

Ke stažení tabulka v excelu se zprávou (obsahující pořadí paktů a ip adresy). Nutno roztříhat zprávu a tabulku s číslicemi (a lepidlem) v kuse dát k cílovým počítačům.
Ta naše zpráva byla mířená hlavně na rodiče, vy si jí samozřejmě můžete změnit.. ;)

Tak třebas se to někomu bude líbit.. ;)