Nějak jsem se poslední dobou setkal s extrémním výkladem slova spam. Respektive jsem byl několikrát označen za spamera. V jednom případě – předevčírem ;) jsem rozeslal všem kontaktům na icq zprávu, v níž jsem doporučoval přechod na JABBER z racionálních důvodů, které uvádím ve článku. V druhém případě, když jsem vytvořil upoutávky na akci Žirafa, které měly sloužit ke spontánnímu rozesílání e-mailem mezi skautskými rádci. Takže jak to je?
Podle Seznamu
Mluvíme-li o SPAMu či nevyžádané poště, máme většinou na mysli nevyžádané reklamní e-maily, které docházejí uživateli do e-mailové schránky. Tyto e-maily mohou mít různou podobu – od jednoduchých reklam, např. na viagru či jiné medikamenty, až po e-maily, které požadují po uživateli zaslání peněz.
Podle Zive.cz/
Spam je nevyžádaný hromadný e-mail, který má zavádějící titulek, skrývá odesilatele nebo je podvodný.
Co na to náš zákon?
Je každý nevyžádaný reklamní email spamem neboli slovy českého zákona o regulaci reklamy – jde vždy o zakázanou nevyžádanou reklamu?
Podle § 2 odst. 1 písm. e) zákona č. 138/2002 Sb. (dále jen zákon o regulaci reklamy) platí následující:
“Zakazuje se šíření nevyžádané reklamy, pokud vede k výdajům adresáta nebo pokud adresáta obtěžuje.”
Zákaz tak platí pouze při splnění všech následujících podmínek:
1. musí jít o reklamu
2. tato reklama musí být nevyžádaná
3. musí dojít k obtěžování adresáta
4. nebo k výdajům adresáta
Takže nějaký závěr? Nejsem spamer. Ano, rozesílám hromadné e-maily – informace o akcích, PFko, informace o možnosti stáhnutí fotek. Ano, většinou jsou to nevyžádané zprávy. Btw. zajímalo by mě, jak aktéři, kteří mě nazvali spamerem rozesílají své maily známým. To jim napřed zavolají o povolení, aby to byla vyžádaná pošta? No nic no…
A odlehčení na závěr – co je to spam jednoduše a jasně:
Uvidíte na večírku nádhernou dívku. Jdete k ní a řeknete: “Jsem perfektní v posteli.” To je Direct Marketing.
Jste na večírku s partou přátel a uvidíte nádhernou dívku. Jeden z vašich přátel k ní půjde, ukáže na vás a řekne: ” On je perfektní v posteli.” To je Reklama.
Uvidíte na večírku nádhernou dívku. Jdete k ní a vyžádáte si její telefonní číslo. Druhý den na to číslo zavoláte a řeknete: “Jsem perfektní v posteli.” To je Telemarketing.
Uvidíte na večírku nádhernou dívku. Jdete k ní a nabídnete ji drink. Přitom ji upravíte šaty a lehce zavádíte o ňadro. To jsou Public Relations.
Uvidíte na večírku nádhernou dívku. Ona k vám přijde a řekne: “Slyšela jsem, že jste perfektní v posteli.” To je účinek Obchodní známky.
Uvidíte na večírku nádhernou dívku. Jdete k ní a umluvíte ji, aby odešla s vaším přítelem. To je činnost Obchodního zástupce. Vás přítel ji nedokáže uspokojit a zavolá vás na pomoc. To je Technická podpora prodeje.
Jedete na večírek a cestou si uvědomíte, že ve všech domech v ulici bydlí jistě krásné dívky. Stoupnete si do prostředka ulice a křičíte: “Jsem perfektní v posteli.” To je Spam.
No comments