Jsem se rozhodl, že sepíšu jednoduchá pravidla k frisbee, protože, což mě překvapuje, je většina lidí nezná. Tuhle hru mám prostě rád. Může jí hrát každý, po pár minutách je hned vidět zlepšení, pokud pochopí, že to není míč, ale disk, který musí rotovat, aby letěl…

1. Hřiště – má tvar obdélníku 64x37m s koncovými zónami na obou koncích hřiště o rozměrech 18x37m (viz obrázek). Povrch může být jakýkoli, nejvhodnější je upravený anglický trávník;) (ale hraje se i dobře na písku, i na zabahněné louce). Hřiště by mělo být rovný (špatně se háče s kopce), bez překážek a děr, ve kterých by mohli mizet hráči, v tom lepším případě by v nich nechávali části končetin, což kazí dojem ze hry.

2. Zahájení hry – potom, co všichni, co slíbili, přijdou, začne hra. Týmy stojí na opačných koncích hřiště na začátku (lajně) své zóny (“endzone”). Každý poločas nebo nastavení hrací doby a po každém bodu se začíná výhozem – Obrana (“defense”) hodí disk útočníkům (“offense”). Obrana se snaží dohodit co nejdále k útočníkům, aby je donutila začít co nejdále od své zóny.

3. Skórování – bod padne v okamžiku, kdy házející hráč nahraje disk chytajícímu spoluhráči, který je v tu chvíli v koncové zóně, na kterou družstvo útočí, a která se po každém bodu mění.

4. Pohyb disku – Disk se smí pohybovat pouze nahráváním od hráče k hráči a to vzduchem. Hráč s diskem nesmí běhat. Hráč s diskem (“thrower”) má 10 vteřin na odhození disku. Obránce bránící tohoto hráče (“marker”) odpočítává nahlas čas stání (v případě, že nepočítá má útočník více času ;).

5. Změna držení disku – vždy, když je nahrávka neukončená, zachycená nebo sražená protihráčem, disk se dotkne země nebo je zahrán do autu, útočníci si disk podají, útočník chytí vlastní hod, útočník neodhodí disk před napočítáním (tyto podmínky z frisbee dělají frisbee, často se člověk setká s pravidlem, kdo se dotkl poslední, ztrácí disk, což úplně degraduje akční bránění a celou dynamiku hry). Pak se obránci stanou útočníky a naopak.

6. Střídání – střídání je povoleno pouze po zascórování před výhozem, před jedním z poločasů nebo v případě zranění.

7. Bezkontaktní – mezi hráči není povolen fyzický kontakt (minimální možná vzdálenost mezi hráči při bránění je průměr disku) ani přetahování o disk či jiný artefakt ve hře (např. Pepovo krásné kopačky).

8. Faul – je důsledkem fyzického kontaktu mezi soupeři. Faul může zahlásit faulovaný hráč a musí tak učinit nahlas a ihned po faulu. Nejčastěji to bývá plácnutí přes ruku.

9. Řízení hry – hra je založena na principu řízení hry samotnými hráči, hraje se bez rozhodčích. Všechny přestupky na čarách, při držení disku a fauly jsou hlášeny samotnými hráči přítomnými na hřišti. V případě sporu se musí hráči dohodnout.

10. Spirit of the game – Ultimate je od samého počátku postaveno na sportovním duchu, který klade odpovědnost za dodržování pravidel a fair play na samotné hráče. Vysoce soutěživá hra je vítána, nikdy však ne za cenu ztráty vzájemné ohleduplnosti mezi hráči, porušování dohodnutých pravidel a vytracení prosté radosti za hry. Účelem pravidel Ultimate je poskytnout návod, jak hru hrát. předpokládá se, že žádný hráč neporuší pravidla úmyslně a proto nejsou stanoveny tresty za neúmyslné přestupky. Pravidla předkládají vodítko, jak znovu zahájit hru takovým způsobem, kterým by pravděpodobně pokračovala, kdyby k přestupku nedošlo.

Vysurfoval jsem někde další pravidla, které sepsala Střízla, tak pokud Vám tyhle jednoduché nestačily.

Hodně zážitků s hraním…Kdybyste si to chtěli vyzkoušet, tak ještě párkrát tento rok půjdeme na Letnou…A pak snad zase na jaře…